Ölçme ve Değerlendirme
A- OBJEKTİF TESTLER
ZEKA TESTLERİ
WISC IV - Wechsler Çocuk için Zeka Ölçeği (Türkçe Versionu)
WISC IV Testi 6 yaş, 0 ay ile 16 yaş, 11 ay arası çocukların bilişsel yeteneklerini ölçmek amacıyla tasarlanmış standart bir zeka testidir. Testin bireysel uygulama süresi yaklaşık 60-70 dakikadır. Bu Test, sözlü anlama, algısal muhakeme, işleyen bellek ve işlem hızı gibi farklı bilişsel alanları değerlendiren birkaç alt testten oluşur. WISC IV değerlendirmesi çocuğun norm tablosundaki durumuna ve kendi içindeki güçlü ve geliştirilmeye açık becerilerine göre; dikkat, dürtüsellik, hafıza, sıralama, planlama, öğrenme ile ilgili sorunlarını yetenekli olduğu alanları veya geliştirmesi gereken alanları belirlemektedir.
WISC - Wechsler Çocuklar için Zeka Ölçeği (Türkçe Versionu)
WISC-R Zekâ testi 6-16 yaş arası çocuk ve gençlerin zihinsel yeteneklerini değerlendirmek amacıyla uygulanan bir testtir. Bireysel bir testtir. Bu test, bilişsel yetenekleri, akademik becerileri ve potansiyelleri ölçmek için çeşitli alt testlerden oluşur. Hem uygulamalar hem de soru-cevap kısmı vardır. Test yaklaşık 1 saat - 1 saat 15 dak. arası sürmektedir. Test süresi yaşa göre farklılık gösterebilir. Test, soruların yönergelere uygun bir şekilde çocuğa sorulması ve çocuktan bu soruları cevaplaması istenerek uygulanmaktadır. Test, zekâ puanını bulmak için kullanılsa da daha çok olası öğrenme problemleri gibi sıkıntıları tanımlamak ve bu doğrultuda öğrenciye uygun eğitim programı hazırlamak için de kullanılır. Böylece hem çocuğun zihinsel gelişimi hakkında detaylı bilgiler verir, hem de olası bilişsel sorunları tanımlamak için kullanılır.
WISC-III Wechsler Intelligence Scale for Children – Third Edition (English Version)
In identifying specific cognitive impairments. Wechsler intelligence scale for children-third edition may also provide some useful information about the presence of specific cognitive disabilities. The WISC-III is a measure of cognitive functioning designed for children aged 6-17 years. The test duration is beween 50 and 70 minutes. It is comprised of two scales, verbal and performance (non-verbal), and each of these scales contains 5 subtests. Measures general cognitive ability, verbal ability, non-verbal/performance ability.
HAWIK-III-Hamburg-Wechsler-Intelligenztests für Kinder - Dritte Ausgabe (Deutsche Version)
Sind intelligenztests für kinder und jugendliche in einem alter von 6 bis 16 Jahren. Die testdauer beträgt für die standard-tests zwischen 50 und 70 Minuten. (Bei einer durchführung der zusatztests müssen weitere 10 bis 15 minuten veranschlagt werden). Der HAWIK-III ist in einen verbal-und in einen handlungsteil gegliedert. Darüber hinaus bietet der HAWIK-III die möglichkeit, für vier weitere teilleistungsbereiche Intelligenzwerte zu berechnen. Diese nennen sich Sprachliches Verständnis, Wahrnehmungsorganisation, Unablenkbarkeit und Arbeitsgeschwindigkeit. Der HAWIK-III hat den Vorteil, dass durch die Ermittlung von Werten für die Teilleistungsbereiche genauere Annahmen über Ursachen von Lern- und Denkstörungen angestellt werden können. Der Test vermag Hinweise über eine vorliegende Hochbegabung zu geben, er kann also Hochbegabte und Nicht-Hochbegabte durchaus voneinander unterscheiden.
ALEXANDER – (Pratik Yetenek) Zeka Testi - (19 yaş ve üstü bireylere uygulanır).
Eğitimden bağımsız > zeka testi > pratik zekası, analitik düşünme, hızlı, çözüm odaklı ve olasılıkları nasıl değerlendirdiği ölçülür.
CATTEL 2A - Zeka Testi (7 yaş, 3 ay – 13 yaş, 9 ay aralığında çocuklara uygulanır)
CATTEL 3A - Zeka Testi (Üniversite öğrencileri & üniversite mezunlarına uygulanır)
GOOD ENOUGH HARRİS (3 – 15 yaş arası çocuklara uygulanır)
İnsan Resmi Çizme Testi - Zeka Testi
PORTEUS LABİRENTLERİ TESTİ (P-L-T) (5 yaş 6 ay – 15 yaş 0 ay ve üstü herkeze uygulanır)
Zeka Testi’dir.
STANFORD BİNET ZEKA TESTİ (2,0 – 5,11 yaşları arasındaki çocuklara uygulanır)
2.0 – 5.11 (Pratikde) > 2 yaş çok uygun olmaz, 3 yaşdan sonrası daha uygun.
DİKKAT & ALGI TESTLERİ
MOXO - Dikkat Performans Testi (6-12 yaş arası çocuklara ve 13-35yaş arası yetişkinlere uygulanır)
Moxo dikkat testi, dikkat, zamanlama, dürtüsellik ve hiperaktivite performansını ölçen, uzmanlar tarafından uygulanan, objektif bir testtir. Çocuk (6-12) ve yetişkin (13-65) formu vardır. Online da uygulanabilir.
Moxo testi, dikkat, zamanlama, dürtüsellik ve hiperaktivite performans düzeylerinin ölçümünde oldukça etkili bulunmuştur. Testin başarısı Moxo’da bulunan eşsiz çeldirici sisteminden kaynaklanmaktadır. Çocuk ve erişkin formu mevcuttur.
Dünyada 50’nin üzerinde ülkede kullanılan Moxo dikkat testi, patentli algoritmaları ile eşsizdir. Sadece Moxo’da olan patentli, gerçek ortam koşullarını simule eden görsel ve işitsel çeldiricilerle çocuğunuzun dikkat eksikliği ve hiperaktivite özellikleri en yüksek doğruluk payı ile ölçülür.
Türkiye’de 150.000’in üzerinde öğrenci tarafından sınav performanslarının arttırılması için kullanılmıştır. Moxo dikkat testi çocuğunuzun hiperaktivite ve dikkat özelliklerini öğrenmenizi ve çocuğunuza uygun çalışma programları ve öneriler oluşturulmasını sağlar.
Moxo dikkat testi uygulaması çok uzun sürmediği (yaşa göre 15 ya da 18dk) ve doğruluk payı yüksek olduğu için teşhiste oldukça büyük fayda sağlar. Objektif bir sonuç oluşturduğu için avantajlıdır. Bu sayede kişinin dikkatini ölçmede somut veriler sağlanır. Test öncesinde herhangi bir hazırlık yapılmaz, kısa bir denemenin ardından test hızlı bir şekilde sonuçlanır. Test biter bitmez sonuçları elde etmek mümkündür. Çocuğun davranışları aynı zamanda gözlemlenir. Test kullanımı sayesinde objektif bir bakış açısı kazanılır.
Moxo Dikkat Testi, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu yanında, spor başarısı da dahil olmak üzere çocuk ve yetişkinlerin performanslarını daha iyi kullanabilmeleri için etkili bir araç olarak kullanılmaya devam etmektedir. Çocuğun gelecekteki performansını ve kariyerini şekillendirebilmek için hem çocuğa hem de ailesine önemli bir farkındalık kazandırmak açısından çok büyük bir fayda sunmaktadır.
BENDER GESTALT - Görsel-Motor Algı Testi (5yaş, 6ay – 11yaş, 11ay arası çocuklara uygulanmakta)
Psikomotor algı ve koordinayon gelişimi ölçer.
BENTON - Görsel Bellek Testi (8,0 yaş ve üstü - DEHB (ADHD) ölçmek için)
(Ön izleme – görsel bellek, görsel hafıza, görsel dikkati ölçmek için uygulanır).
BURDON – Dikkat Testi (Herkeze uygulanabilinir).
Kişinin dikkat güçünü ölçer. 2 grubu dikkat karşılaştırmak için kullanılıyor. Performans Testi’dir. Herkeze uygulanır, 2 ayrı formu vardır. Grup ve bireysel olarak uygulanır.
D2 – Dikkat Testi
Secici dikkat ve psikomotor hızı ölçer. Zamana bağlı olarak ölçüyor. Yetişkinler için kullanılıyor.
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunuda kullanılıyor.
Performans testidir – Tanı koymaz. Kişinin o andaki dikkatini ölçer.
Kişinin benzer uyaranlar arasında ayrırım yapmasını ister.
FRANKFURTER - Dikkat Testi (5-6 yaş arası çocuklara uygulanır)
Çocukların dikkat toplama becerilerini ölçer. Çocukların dikkat becerilerini, hız ve seçiçi dikkat becerisini değerlendirme olanağını verir. Bu bir performans testidir.
FROSTIG – Gelişimsel – Görsel Algı Testi (5,5 – 6 yaş / 4-8yaş arası çocuklara uygulanır)
Görsel algıyı 5 farklı alt boyutta inceler: El–Göz Koordinasyonu, şekil–zemin ayırımı, algılama sabitliği, mekan’la konumun algılanması, mekan–ilişkilerinin algılanması. Metropolitan okul olgunluğu test’in yanında uygulanır.
Genelde 5,5 – 6 yaş arasındaki çocuklara okul olgunluğu için uygulanır. Uygulama Yaşı: 4 yaş 0 ay – 7 yaş 11 ay’a (4-8 yaş) kadar bireysel ya da grup halinde uygulanır.
PEABODY – Resim Kelime Eşleştirme Testi
Çocukların tüm dil bozukluğunda / problemlerinde, ALICI DİL YAŞLARINI tespit etmek için uygulanır.
GELİŞİM TESTLERİ
AGTE Çocuklar için gelişim test,’dir. (0–6 yaş arası çocuklara uygulanır) Çocuğun genel gelişimini (GG) ölçer. Dil bilişsel gelişim (DB), ince-motor gelişim (İB), kaba-motor gelişim (KB), sosyal beceri / öz bakım (SB/ÖB) gelişim alanlarını inceler.
GESELL GELİŞİM TESTİ (GGT) (36 ay - 84 ay arasındaki çocuklara uygulanır)
Çocukların psikomotor algı & koordinasyon gelişimlerini ölçer.
KİŞİLİK TESTLERİ
GRAFOLOJİ (Karakter ve Kişilik Analizi)
El yazısı bilimi, kişinin karakterinin, davranışlarının ve eğilimlerinin tahlil edilmesi ile kişiliğinin analizi.
DRAW A PERSON (DAP)
Kişilik testidir. 3 yaş ve üstü herkeze uygulanır.
Kinetik aile çizimlerinde aksiyon, stil ve sembol’ler (K-F-D) Testi (3 yaş ve üstü çocuklara uygulanır).
K-F-D: Çocuk, aile içersinde (ortamında) kendisini nasıl algıladığı konusunda önemli ip uçları vermektedir. Bu çizimler çocukların ne oldukları, çocuğun duyguları, sorunların ne olduğu, hayat onlara nasıl göründüğü hakkında bilgi vermektedir. Genelde kabul gören görüş: bilinçdışı (unconscious), sembollerin yardımı ile kendisini ifade etmeye çalışır.Resimlerin intepretasyonu sembolik düzeydedir. Semboller ve stil‘in yanı sıra temalar hakkındada entepretasyonlar yapılmasına olanak tanımaktadır. Sembollerin , stillerin ve temaların - her birinin kendi hikayeleri vardır. Çocukları, (özellikle varsa sorunlarını) anlıyabilmemiz için genel bir giriş (başlangıç) teşkil etmektedir.
MMPR (Minnesota - Çok Yönlü Kişilik Envanteri) (16 yaş ve üzeri herkeze uygulanır).
16 yaş ve üstü eğitimden bağımsız olarak uygulanır. Objektif bir kişilik analizi – Tek başına uygulanmıyor. Mutlaka projektif bir testle birlikte uygulanır.
OKULA HAZIRLIK TESTLERi
METROPOLİTAN OKUL OLGUNLUĞU TESTİ
5 yaş, 6 ay - 6 yaş, 0 aylar arasındaki çocuklara uygulanır.
Çocukların ilkokula başlamaya hazır olup olmadığını ölçer.
OKHT – Okula Hazırlık Değerlendirme Testi
İlk okula başlıyacak olan 6yaş, 4ay öncesi çocuklara uygulanır.
(B.) P R O J E K T İ F T E S T L E R
CAT - Projektif Testi (3-10 yaş arası çocuklara uygulanır)
3-10 yaş arası çocukların kişiliklerini değerlendirmek üzere yapılır. Çocuğun verdiği cevaplar doğrultusunda kişisel dinamiklerini ortaya çıkaran bir test’dir. Çocuk, aile içersinde kendisini nasıl konumlandırdığı, ebeveynleri ile ilişkisi konusunda önemli ip uçları vermektedir. Bu test çocukların duygularını, sorunlarını, hayatı, çevresini ve kendisini nasıl göründüğü hakkında önemli bilgiler vermektedir.
LOUİSA DÜSS Testi (3-10 yaş arası çocuklara uygulanır).
CAT projektif testine tamamlayıcı olarak verilir.
TAT - Tematik Algı Testi (14 – 40 yaş arası bireylere uygulanır).
Projektif - Kişilik - Analizi, Semptom (diagnostik değildir). Kişiliğin altında yatan dinamikler ve iç uyuşmazlıkları, çatışmaları, baskın beceri ve ilgileri, motivasyon kaynakları saptanır.
_____________________________________________________________________
EMDR UYGULAMALARI - Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme
EMDR teorisinin altyapısını oluşturan Adaptif Bilgi İşleme Modeline göre beyin, fizyolojik temelli bir sistemle, her yeni deneyim aracılığı ile kendisine ulaşan bilgiyi işler ve işlevsel hale getirir. Duygu, düşünce, duyum, imge, ses, koku gibi bilgiler işlenip ilişkili anı ağlarına bağlanarak bütünleşir. Böylece o deneyimle ilgili öğrenme gerçekleşir. Edindiğimiz bilgiler gelecekte tepkilerimizi uygun bir şekilde yönlendirmek üzere depolanmış olur.
EMDR’ye göre rahatsızlıkların, olumsuz duygu, düşünce, davranış ve kişilik özelliklerinin arkasında uyum bozucu, işlev bozucu, işlenmeden ve izole bir şekilde depolanmış bu tür anılar yatar. Kişinin kendisi ile ilgili olumsuz inançları (örn: Ben aptalım), olumsuz duygusal tepkileri (başaramamaktan korkma) ve olumsuz somatik tepkileri (sınavdan önceki gece karın ağrısı) problemin kendisi değil, semptomları, bugünkü dışavurumlarıdır. Bu olumsuz inanç ve duygulara yol açan işlenmemiş anılar şimdiki zamandaki olaylar tarafından tetiklenmektedir.
EMDR uygulamaları ile sadece semptomlar ortadan kalkmaz. Yeni bakış açısının kazandırdığı pozitif inançlar ve olumlu duygular kişinin kendisine, ilişkilerine, dünyaya bakışını da olumlu yönde değiştirip kişisel gelişim sağlar.
EMDR uygulamaları literatüründe ‘kısa-süreli-terapiler’ grubunda yer alır. EMDR tedavisinin ne kadar süreceği sorunun tipi, danışanın bugünkü yaşam koşulları, önceki travmaların sayısı ve etkisi ile bağlantılıdır. Her kişinin bilgileri kendi değerleri ve deneyimleri doğrultusunda kendine has bir biçimde işlemesi de süreyi etkiler.
