


Disleksi Nedir?
Okuma yazma matematik gibi akademik becerilerde görülen geliÅŸimsel bir özel öÄŸrenme güçlüÄŸüdür. Amerika Psikiyatri BirliÄŸi’nin ( APA 2001 ) tanımına göre Özel ÖÄŸrenme GüçlüÄŸü; zekası normal ya da normalin üstünde olan bireylerin, standart testlere göre, okuma, matematik ve yazılı anlatım düzeyinin beklenenin altında olmasıyla tanısı konulan bir bozukluktur.
​
-
ÇocuÄŸun Zeka Düzeyinin Normal ve Normalin Üzerinde Olmasına
-
Hiçbir Fiziksel / Duygusal BozukluÄŸun Bulunmamasına
-
Normal ve Yeterli Bir Eğitim Alıyor Olmasına
-
Sosyokültürel Çevrenin Uygun Olmasına RaÄŸmen Ortaya Çıkarbiliyor
Disleksinin Belirtileri Nelerdir?
​
OKUL ÖNCESİ ( 3 - 5 YAÅž )
​
-
Sesleri, kelimeleri, harfleri hatırlamada güçlük
-
Alfabedeki ve kelimelerdeki harflerin verilen talimatları vs sıralamalarını hatırlamada güçlük
-
Okunuşu benzer olan kelimeleri karıştırma
-
Kopyalama ve boyamada zayıflık
-
Zayıf hafıza
-
Ailede disleksi olması
-
Bazı aktivitelerde yavaş tepki verme ( harf kelime oyunları gibi )
​İLKÖÄžRETİM
​
-
Okula gitmede isteksizlik
-
Kelimeleri, harfleri, sesleri öÄŸrenmede güçlük
-
Verilen talimatları takip etmede güçlük
-
Kelimeleri harflere veya hecelere ayırmada güçlük
-
Kelime ve ses bilgisinde zayıflık
-
Okuma veya hecelemede güçlük
-
Organize olamama
-
Davranış bozuklukları
ORTAÖÄžRETİM ( 12 - 18 YAÅž )
​
-
Okurken veya hecelerken harf ve seslerin sıralanmasında güçlük
-
Ödev ve yazılı çalışmaların çok zaman alması
-
Zamanı yetiştirememe
-
Hatırlama ve organize olmada güçlük
-
Sürekli bir asabiyet hali
-
Okuldan kaçmak için çeÅŸitli taktikler geliÅŸtirme
Yazılı bir metni çözümlemekle (harf ve ses iliÅŸkisini kurarak, kelimeleri doÄŸru olarak okumak) ile ilgili olan disleksi, okuma faaliyetinin doÄŸruluÄŸu ve okumanın akıcılığı yetileri otomatik hale gelmediÄŸi zaman kendini gösteren bir durumdur. Dislektik çocuÄŸun okuma güçlüÄŸü belirtileri okuma yazma öÄŸrenimi süreci ile baÅŸlar. Bu yüzden çocuk birkaç yıl eÄŸitim alana kadar disleksi tanısı konulamaz. Ancak okuma yazma becerilerinin geliÅŸimi için gerekli olan pek çok temel beceri vardır. Bu becerilerde gözlenen yetersizlikler, risk faktörü taşıyan bireylerin farkedilebilmesi için önemli ipucu niteliÄŸi taşımaktadır.
Dislektik bir çocuk harfleri tanımakta, harfleri seslendirmekte, bu becerileri otomatikleÅŸtirmekte ve hızlı bir ÅŸekilde çözümlemede zorlanır. Dislektik öÄŸrencilerin sesli okumaları yaÅŸlarına, okul düzeylerine ve aldıkları eÄŸitime göre beklenenden daha yavaÅŸ ve yanlıştır.
Genel olarak yapılan okuma hataları şunlardır:
​
-
Benzer/Sesteş harfleri karıştırma: d-b-p, m-n, t-f / b-p, t-d, f-v, s-z
-
Harf sırasını ters algılama: çok = koç ; en = ne ; ve = ev …
-
Harf atlama: kabak = kabk
-
Alfabeyi öÄŸrenme güçlüÄŸü
-
AÅŸina olunmayan veya nadiren kullanılan kelimeleri okuma ya da telaffuz etme güçlüÄŸü
-
Aynı satırı okumaya devam etmede veya bir sonraki satırı okumak için saÄŸdan sola geçme güçlüÄŸü
Dislektik öÄŸrenciler tarafından yapılan en yaygın yazım hataları ÅŸunlardır:
-
Harfleri karıştırma
Benzer sesteki harfler: b-d-t; f-v; k-g…
Benzer görünüÅŸteki harfler: b-d; n-u ; ı-i; o-ö; u-ü; a-e…
Hem benzer seste hem de benzer görünüÅŸte olan harfler: b-d; m-n; o-ö; u-ü….
-
Harf atlama
-
Yan yana gelen aynı iki sessiz harf: attı = atı; bakkal= bakal
-
Harf ekleme
-
Hece tekrarı: Kafeterya = kafefeterya
-
Yer deÄŸiÅŸtirme: çark / çrak ;
-
Ortografi: Dağıtmak = dahıtmak = dayıtmak…
Ayrıca büyük harfleri genellikle kullanmazlar veya yanlış yerde kullanırlar. DiÄŸer noktalama iÅŸaretlerini neredeyse hiç kullanmazlar. Son olarak, bazı öÄŸrenciler yazım hatalarını gizlemek için, muhtemelen bilinçsizce, el yazıları anlaşılamayacak ÅŸekilde yazılarını deforme ederler. Disleksi yazılı anlama becerileriyle ilgili deÄŸildir; ancak yazılı bir metni anlama ve akıcı okuma güçlüÄŸü, çözümleme becerilerinin yavaÅŸ geliÅŸiminin bir sonucu olarak ikincil bir etki olabilir. Bu etki de yazılı metinlere maruz kalmayı azaltarak kelime ve genel kültür edinimini engelleyebilir.
Disleksili pek çok insan ezber gerektiren sıralamaları (örneÄŸin: alfabedeki harf dizinleri, çarpım tablosu, aylar) öÄŸrenmekte ve yön zaman kavramlarını (örneÄŸin, saÄŸ/sol) ayırt etmekte zorlanırlar.
Yeni bir dil öÄŸrenme söz konusu olduÄŸunda ise, dislektik bir öÄŸrencinin karşılaÅŸabileceÄŸi zorluklar önemli ölçüde artar. İkinci bir dili öÄŸrenmek, anadilin edinimi için gerekli olan aynı becerilere dayandığı için anadildeki olası güçlükler ikinci dile aktarılacaktır. Bu yüzden fonoloji, yazım ve sözdiziminde zorlananlar yeni dilde de benzer zorlukları yaÅŸayacaklardır (Sparks vd., 2006). Ancak, zorlukların kendilerini gösterme derecesi bu becerilerin yeni dildeki önemine baÄŸlıdır.
Disleksinin Alt Tipleri Nelerdir?
​Disletik kiÅŸinin okuması yavaÅŸsa, okuması sırasında duraklama ve tekrarlama hataları söz konusuysa bu tip disleksi ALGISAL = > PERSEPTÜEL – P TIPI DİSLEKSİ, (P tipi dislekside beynin sol yarım küresi baskındır).
EÄŸer okuma hızlıysa ancak kelime ve hece atlama hataları oluyorsa DİLSEL = > LİNGUİSTİK – L TIPI DİSLEKSİ olarak isimlendirilir. (L tipi Dislekside beynin saÄŸ yarım küresi baskındır).
İki tip disleksi arasındaki farkın beynin saÄŸ ve sol yarım kürelerinden birinin diÄŸerine göre farklı olmasından kaynaklandığı düÅŸünülmektedir. ÖrneÄŸin L tipi dislekside beynin saÄŸ yarım küresinin baskın oluÅŸu neden gösterilirken P tipi disleksi de ise durum tam tersidir.
Disleksi ile Birlikte Görülen DiÄŸer Zorluklar Nelerdir?
​
1) ÖÄŸrenme Bozuklukları
Diskalkuli Aritmetik ve Matematik Becerilerin kazanılması, temel aritmetik becerilerin kullanılması ve hesaplamaların yapılmasında zekadan bağımsız olarak ortaya çıkan güçlüktür. Bireysel olarak uygulanan standart testler ile ölçüldüÄŸü üzere kiÅŸinin kronolojik yaşı, ölçülen zeka düzeyi ve yaşına uygun olarak aldığı eÄŸitim göz önünde bulundurulduÄŸunda matematiksel becerileri beklenenin önemli ölçüde altındadır.
Matematiksel dili algılama ve kullanma sırasında birden fazla biliÅŸsel süreç devreye girmektedir. Bunlar dikkat, algılama, kavrama, sınıflandırma, eÅŸleÅŸtirme, sıralama, miktar iliÅŸkileri, oran, sebep sonuç iliÅŸkisi olarak sıralanabilir. Bu süreçlere ek olarak okuma – yazma bilgisi de unutulmamalıdır.
Diskalkulinin ortak özellikleri:
-
Matematiksel ifadeleri algılamada güçlük çekme. ( Tanıdığı sözcüklerin problem içerisinde farklı anlamda kullanılıyor olmasından dolayı sıkıntı yaÅŸanabilmektedir. )
-
Kısa süreli bellek zayıflığından dolayı hesaplamalarda hatalar yapma.
-
Küçük sayı miktarlarını ( 3-4 adet ) birer birer saymadan söylemekte zorlanma.
-
Temel matematik becerileri içeren iÅŸlemlerin oldukça yavaÅŸ ve zor çözülmesi,
-
İşlemlerinin deÄŸiÅŸme özelliÄŸini kullanmayı ve saÄŸlamalarını yapma sırasında yetersizlik,
-
Matematik problemlerinde kullanılan adım ve işlemleri sergilemede zorlanma,
-
6-9, 4-7, 2-5, 3-8 rakamlarını okurken ve yazarken karıştırma,
-
Rakamları ters yazma, yazılış yönlerini karıştırma.
-
Sayıları kıyaslamada zorlanma, negatif ve pozitif sayıları ayırt edememe,
-
Para üstü verirken ÅŸaşırma,
-
Gün, hafta, ay, mevsimler vb. kavramları anlamada güçlük çekme,
-
Zamanı anlatmada, yer ve yönü bulmada zorlanma,
-
Matematikteki genel kavramları anlayamama ve hatırlayamama,
-
Basit geometrik ÅŸekilleri çizerken orantısız konumlandırma
Disgrafi
​
Disgrafi, yazı yazmayı etkileyen bir zorluktur. YaÅŸa ve alınan eÄŸitime göre, yazı yazma beklenenden daha yavaÅŸtır ve/veya yazı biçimsel olarak daha düzensiz, anlaşılması da daha zordur. Ayrıca disgrafili öÄŸrenci yazı yazarken yaşıtlarına kıyasla daha çok yorulur. Disgrafi el yazısı yazmadaki özel bir öÄŸrenme güçlüÄŸüdür.
Disgrafi; sadece yazı yazmanın yürütücü becerilerini etkiler, bu yüzden
dispraksik bir kökeni olmadığı sürece çizme becerileriyle karıştırılmamalıdır.
Öyle ki, disgrafili bir öÄŸrencinin geliÅŸmiÅŸ çizim becerileri olabilir. Bu durumda,
disgrafiyle iliÅŸkili güçlükler okuma-yazma öÄŸreniminin başında deÄŸil, yazmanın
pratikleÅŸmesi gerektiÄŸi üçüncü eÄŸitim yılında ortaya çıkmaktadır. Bu tür
zorlukları yaÅŸayan bir öÄŸrenci durumu ÅŸöyle açıklamaktadır: “Önceden harfleri
çizmeyi öÄŸrenmek zorundaydım, ÅŸimdi ise yazmayı!”
Disgrafinin ortak özellikleri:
-
Yazı ve şekil kopya etmede yavaşlık
-
Sözcük ve harflerde özensiz hizalama
-
Tamamlanmamış, yazım yönleri ters harfler
-
Üç boyutu algılamada zorluk
-
Kalem tutuÅŸu hatalarından dolayı parmakların çabuk yorulması
-
Yazarken bilek, kol ve vücudu konumlandırmada zorluk
-
Sık sık silinmiÅŸ ve temiz kullanılmamış sayfa düzeni ve defterler
-
Detaylara karşı dikkatsizlik
-
Harf bağlantılarında olması gerekenden fazla bırakılan boşluklar
-
Sözcük ve tümceler arasındaki boÅŸlukların az ya da ço fazla olması
-
Yazılı anlatım becerilerinde zorlanma, kompozisyon yazmada ve klasik sınavlarda bilgiyi kağıda dökmekte beklenilenden geride olma
Dispraksi
​
Dispraksi hareket örüntülerini yerine getirmede yaÅŸanılan güçlük anlamına gelmektedir. Dil ve konuÅŸmayı el göz koordinasyonunu (özellikle el yazısını) ve organizasyonu etkiler. Beynin kas hareketlerini düzenli sıraya sokamamasından ileri gelen bir özel öÄŸrenme güçlüÄŸüdür (SpLD). Dislektik olarak tanımlanan pek çok güçlük diprakside de mevcuttur. Dispraksinin en belirgin özelliÄŸi, okul konularını öÄŸrenmeyi ve günlük yaÅŸam aktivitelerini önemli derecede engelleyen motor koordinasyonunun geliÅŸimindeki güçlüktür.
Dispraksinin ortak özellikleri:
-
Sakarlık, sürekli bir yerlere çarpma
-
Küçük çocuklarda emekleme, oturma, yürüme becerilerinde zorlanma
-
Gömlek ilikleme, baÄŸcık baÄŸlama gibi ince motor becerilerde gecikme
-
Yap-boz birleÅŸtirme maket yapma, top oynamada yetersizlik
-
El yazısı yazmada zorlanma
-
Bisiklete binme, yüzme gibi denge gerektiren becerileri öÄŸrenmede zorlanma
-
Çevresel faktörlerden dikkatin çabuk dağılması ( ses ışık vb. )
-
Okurken, yazarken sık sık yerini kaybetme
-
Şekil ve grafik hazırlarken zorlanma, cetvel ve pergel kullanımında zorluk
-
Sıralı becerilerde zorlanmadan dolayı çarpım tablosu ve alfabe gibi birbirini takip gerektiren konularda zorlanma
-
Çapraz lateralleÅŸme sorunları, Baskın el tercihlerini deÄŸiÅŸtirme, SaÄŸ – sol karıştırma
-
Uzaysal algılama sorunları, Mesafeyi hesaplayamama
2) Yönetici İşlev Zorlukları
​
Yönetici iÅŸlevler, bir amaca ulaÅŸmak için uygun problem çözme kurulumunun korunması olarak tanımlanabilir.( S. KarakaÅŸ ) Dikkat toplama, mantık yürütme, bilgiyi alma, iÅŸleme, deÄŸerlendirme sıralama, bilgiler arasında baÄŸlantı kurma gibi hem davranışsal hem de zihinsel süreçleri içine alan kapsamlı bir süreçtir. Bu süreçlerde yaÅŸanan sorunlar çok farklı tanılara neden olabilmektedir. Önemli olan yapılan deÄŸerlendirmeler sonucunda doÄŸru tedavi ve eÄŸitimlerden bireyin yararlanabilmesidir.
Wisconsin Kart EÅŸleme Testi, Stroop Testi baÅŸta olmak üzere nöropsikolojik testlerin deÄŸerlendirilmesi ile zihinsel süreçlerde yaÅŸanabilen sorunları türü ve derecesi saptanmaktadır.
Sözel olmayan öÄŸrenme zorluÄŸu
Sözel olmayan öÄŸrenme zorluÄŸu özellikle görsel – uzamsal ya da dilin sözel olmayan yönleriyle sunulan bilgiyi iÅŸlemede güçlüÄŸü ifade etmektedir. Sözel olmayan öÄŸrenme boÄŸukluÄŸu yüksek düzeyde sözel becerileri ile düÅŸük düzeyde görsel – uzamsal becerileri, sözel olmayan problemleri ya da soyut problemleri çözmede güçlüÄŸü, sosyal becerilerde yetersizliÄŸi kapsamaktadır (Badian, 1992; Gross-Tsur, vd. 1995).
Sözel olmayan öÄŸrenme zorlukların ortak özellikleri:
-
Ezber yeteneğinin iyi olması
-
Detaylara gösterilen dikkat
-
Erken yaÅŸlara konuÅŸma ve zengin kelime hazinesi
-
Sosyal iliÅŸkileri deÄŸerlendirmede zorluklar
-
Çok konuÅŸma/bıktırıcı ve sürekli sorular sorma
-
Deneyimlerini, öÄŸrendiklerini sözel bilgi olarak depolarlar.
-
Kişilerarası ilişki kurabilmede ciddi sıkıntılar yaşayabilirler
-
Yeni durumlara uyum saÄŸlamada güçlük
-
Sözel olmayan iletiÅŸimi anlamakta güçlük çekme
-
Mesafeleri ve boyutları doğru algılayamama
-
İnce motor hareketlerde zorluk
-
Denge sorunları
-
Sözel IQ düzeyinin performans IQ’ dan yüksek olması
-
Sözel bellekleri güçlüdür
-
Dış ortamın çeÅŸitliliÄŸi ve deÄŸiÅŸkenliÄŸinden olumsuz etkilenirler
3) Sosyal Duygusal Zorluklar
​
Günümüzde bile hala disleksili öÄŸrenciler zamanında teÅŸhis edilememektedir
Geç tanı veya tanı eksikliÄŸi, o öÄŸrencilerin akademik baÅŸarılarını önemli derecede olumsuz etkileyebilir ve yetiÅŸkinlik dönemlerinde ciddi sosyal ve kiÅŸisel sonuçlar doÄŸurabilir. Dislektik bireylerin öÄŸrenmede yaÅŸayabilecekleri zorlukların neden olacağı hayal kırıklılıkları benlik saygısını düÅŸürebilir ve psikolojik duygusal bozuklukların riskini arttırabilir. EÄŸer dislektik öÄŸrencilere yaÅŸadıkları güçlüklerde anlayış gösterilmezse, bu öÄŸrenciler:
Tüm bunlar pek çok sonuca yol açabilir: okulu bırakma, depresyon, anksiyete, panik atak vb., (karmaşık) psikiyatrik bozukluklar ve ciddi davranış problemleri. Ayrıca yine karşıt olma karşıt gelme, tik bozukluklar, bipolar bozukluk önceden oluÅŸmuÅŸ ya da eÅŸlik eden sorunlara da müdahele etmek gerekebilir.
Yukarıdaki etkiler kendini göstermeden önce, mümkün olduÄŸunca erken tanılama ve okuma güçlüÄŸü riskinde olanları teÅŸhis etmek gerekmektedir.
Veliler, öÄŸretmenler ve eÄŸitim alanındaki uzmanlar ÅŸunu akıllarında çıkarmamalıdırlar: öÄŸrenme üzerindeki olumsuz etkileri azalttığı ve çocuÄŸu ikincil psiko-patolojik bozuklukların geliÅŸim riskinden koruduÄŸu için, daha erken tanı; daha etkili müdahaleye olanak verir ve rahatsızlığın seyrinde daha olumlu etkiler yaratır.
4) Dil KonuÅŸma ZorluÄŸu
​
Disleksi’ nin özeliklerine baÄŸlı olarak ya da disleksiden bağımsız olarak dil ve konuÅŸma zorlukları görülebilmektedir. Karşılaşılabilinecek bu durumla ilgili olarak özel eÄŸitim hizmetleri içerisinde dil ve konuÅŸma terapisti de yer alması gerekebilmektedir. Dislektik çocuklarda aÅŸağıda sıralanan sorunlara rastlanabilmektedir. GecikmiÅŸ dil ve konuÅŸma: ÇocuÄŸun alıcı ve ifade edici dil becerilerinin yaşından beklenen düzeyde geliÅŸme göstermemesi durumudur.
Sesletim (Artikülasyon) ve Ses Bilgisi (Fonoloji) Zorlukları: KonuÅŸma seslerinin ve dile ait ses birimlerin beklenenden farklı olarak sesletimi; ve ana dilin ses sistemi ve ses birleÅŸimlerini düzenleyen kuralları anlama ve kullanmada güçlüktür. Bu bozukluklar; konuÅŸma sesinin özelliklerinde, çarpıtılmalar; bir ses yerine baÅŸka ses kullanma, ses düÅŸürme, ekleme, arka sesleri (k, g) öne getirme (t, d), ya da sürtünmeli sesleri (f, v, s, z, ÅŸ, j) durak sesi olarak çıkarma (t, d, p, b) gibi hata örüntüleri ile belirlenir. Bu durum konuÅŸmanın anlaşılırlığını olumsuz yönde etkiler.
Akıcı KonuÅŸma Zorlukları: KonuÅŸmada beklenenden farklı hız, ritim gözlenmesi, ses, hece, sözcük ya da sözcük öbeÄŸi tekrarları, uzatmalar veya bloklar biçiminde konuÅŸma akışının kesintiye uÄŸramasıdır. Bunlara aşırı gerginlik, çabalama davranışları ve ikincil davranışlar eÅŸlik edebilir. GeliÅŸimsel Dil Zorlukları: KonuÅŸma, yazı ve/veya diÄŸer sembol sistemlerinin alıcı (algılanması-anlaşılması) ve/veya ifade edici (kullanılması) boyutlarında dilin biçim bilgisi (morfoloji), söz dizimi (sentaks), anlam bilgisi (semantik), edim bilgisi/kullanımbilgisi (pragmatik) alt sistemlerini kapsayan bozukluklardır.
Bu bozukluklar doÄŸuÅŸtan veya bebeklik/çocukluk çağında ortaya çıkan geliÅŸimsel nitelik taşırlar;
-
kendilerini özellikle okulda yetersiz görmeye baÅŸlarlar ve kendileri hakkında olumsuz düÅŸüncelere kapılırlar.
-
motivasyonlarını kaybederler ve okula karşı ilgisiz olurlar.
-
yetersizlik duygularını güçlendirecek yeni baÅŸarısızlıklar yaÅŸarlar.​